خرید اینترنتی فایل(مبانی نظری وپیشینه تحقیق احساس تعلق به مدرسه ومبانی روانشناسی مثبت گرا)

با ما باشید با یکی دیگر از فایل های قابل دانلود با عنوان : مبانی نظری وپیشینه تحقیق احساس تعلق به مدرسه ومبانی روانشناسی مثبت گرا
مبانی نظری وپیشینه تحقیق احساس تعلق به مدرسه ومبانی روانشناسی مثبت گرا|32038311|vga|مبانی نظری وپیشینه تحقیق احساس تعلق به مدرسه ومبانی روانشناسی مثبت گرا بخش اول : احساس تعلق به مدرسه در این بخش به مباحث مربوط به تعلق به مدرسه که شامل تعاریف ، تحقیقات انجام گرفته و همچنین رویکردهای مربوط به این بخش و کارکردها و قابلیتهای آن پرداخته می شود . احساس تعلق به مدرسه انسان ها موجوداتی اجتماعی اند که از بدو تولد در یک مجموعه اجتماعی زندگی می کنند و نسبت به آن مجموعه احساس تعلق دارند . هر چه کودک بزرگتر می شود نسبت به والدین ، محله ، شهر ، مدرسه و اعضای خانواده احساس تعلق بیشتری می کند . گذشته و تاریخچه زندگی یک فرد در مدرسه این احساس را قوی تر می کند و همین ویژگی های فردی مشترک با سایر دانش آموزان منجر به احساس تعلق بیشتر آنها می شود ( فرهمندیان ، 1387 ). دانش آموزان در شرایطی که خود را با مدرسه بیگانه بدانند ، هر چند در مدرسه حضور داشته باشند و درس بخوانند و از حقوق خود قانونی برخوردار باشند ، اما با تعاریف اجتماعی دانش آموزان تلقی نمی شوند . دانش آموزی از دیدگاه اجتماعی زمانی تحقق می یابد که دانش آموزان نسبت به مدرسه و زیر ساخت های آن احساس تعلق کنند و در توسعه مدرسه شرکت جوید . قضاوت درباره احساس مسئولیت و مشارکت اعضای مدرسه در توسعه برنامه های مدرسه ، فعالیت های فوق برنامه با ارزیابی و اندازه گیری شاخص احساس تعلق به مدرسه قابل تبیین و تحقق است ( ناطق پور ، 1389 ). احساس تعلق در درجه نخست به معنای خاص و متمایز بودن ، ثابت و پایدار ماندن ، تداوم داشتن ) و به جمع تعلق داشتن است . به عبارت روشن تر ، انسان ها با احساس تعلق به جمع داشتن امنیت و آرامش لازم را برای زندگی کسب می کند ( گل محمدی ، 1381 ). احساس تعلق به مدرسه به عنوان اعمالی که باعث سازگار شدن دانش آموز در انجام یک فعالیت یا مکان خاص می شود و به دنبال آن احساس وابستگی به افراد ، موضوعات و محیط های مختلف را در پی دارد تعریف شده است . این اعمال باعث افزایش احساس راحتی ، خوب بودن و کاهش اضطراب دانش آموز می شود ( کارچر ، 2003 ). احساس تعلق زمینه ساز تصمیم گیری های فرد درباره تنظیم ارتباط خود با محیط و یا امر خاصی است . همچنین تعلق زمینه های همکاری و مشارکت در تحولات اجتماعی را فراهم می آورد . بنابراین احساس تعلق نتطه فرایندی است که طی آن فرد نسبت به مکان ، شی ، و یا امری احساس تعهد و مسئولیت پیدا می کند ، به نوعی که موجب احساس مثبت نسبت به محیط و یا امر مورد نظر می شود ( ناطق پور ، 1389 ). تعلق به مدرسه یعنی ادراک دانش آموزان از اینکه در محیط مدرسه توسط همکلاسی ها مورد پذیرش و حمایت واقع می شوند و در نتیجه رضایت و تعلق به مدرسه دارند ( روسر ، 1996 ). با توجه به اینکه مفهوم احساس تعلق به مدرسه دارای کاربردهایی